Integracja Sensoryczna
Żeby wytłumaczyć na czym polegają Zaburzenia SI, trzeba najpierw wyjaśnić co to jest Integracja Sensoryczna.

Integracja Sensoryczna to proces przetwarzania bodźców. Prościej, to zdolność do oczuwania i reagowania na bodźce dostarczone ze wszystkich zmysłów tj. smak, węch, wzrok, dotyk, zapach, propriocepcja (czucie własnego ciała) , równowaga, które musi później rozpoznać, posegregować, zinterpretować i zintegrować.
Wszystko co ma wpływ na nas i ingeruje w nasze ciało przechodzi przez mózg. Jest to nasze centrum dowodzenia, to mózg daje sygnał , że coś jest ok bądź nie jest ok.
Jeśli Integracja działa poprawnie, zachowujemy się adekwatnie do danej sytuacji. Np. ktoś nas przytula, jest to dla nas przyjemne i fajne. Dzieje się tak, ponieważ proces organizacji informacji sensorycznych jest fundamentem wielu umiejętności, zarówno związanych z ruchem, mową i percepcją, jak i emocjami, uwagą oraz relacjami społecznymi.
Jeśli Integracja jest zaburzona dochodzi do szeregu komplikacji w funkcjonowaniu codziennym.
Przykładowe objawy:

Rozwijanie Integracji Sensorycznej
Rozwijanie Integracji Sensorycznej rozpoczyna się już w okresie płodowym. Kołysanie w wodach płodowych, dźwięki otoczenia i z organizmu mamy, a także jej głos, światło np. słoneczne kiedy mama wygrzewa się na plaży, zapach mamy, wszystko to ma wpływ na rozwój zmysłów, a co za tym idzie Integracji Sensorycznej. Jeśli chcielibyście dowiedzieć się więcej o Sensoryce Prenatalnej odsyłam was TUTAJ.
Myślę, że poród siłami natury również oddziałowuje na zmysły, skurcze czy przeście dziecka przez kanał rodny. W moim odczuciu jest to również ważny moment w życiu małego człowieka.
Późniejsze etapy tj. od porodu do około 7 roku życia, nadal rozwijamy Integrację Sensoryczną. Przez pierwsze siedem lat życia dziecka jego mózg pełni funkcje maszyny do przetwarzania sensorycznego.
Małe dziecko odbiera doświadczenie świata przez zmysły a znaczenie bezpośrednio z bodźców. Jego odpowiedzi adaptacyjne mają charakter bardziej mięśniowy, motoryczny niż psychiczny.
Dlatego pierwsze siedem lat życia dziecka nazywa się latami rozwoju sensomotorycznego.
W prawidłowym rozwoju dziecka integracja układów zmysłów następuje podczas zwykłych codziennych zadań czy zabaw dziecka. Jeśli proces integracji sensorycznej jest zaburzony to zaczynają się pojawiać problemy w rozwoju psychoruchowym, uczeniu się i zachowaniu.
Należy pamiętać że każde dziecko ma inne zaburzenia SI i inne objawy. Należy obserwować czy dane zachowania nie powtarzają się notorycznie i udać się do specjalisty w celu diagnozy 🙂
Terapia SI jest niezwykle ważna, zaburzenia nie miną same i nie wyrośnie się z nich. Każdy terapeuta dopiera indywidualny plan terapeutyczny tak aby nie przestymulować dziecka w którąś ze stron.
Myślę, że sama terapia w sobie jest dość fajna i ciekawa. Zapraszam do obejrzenia filmiku.
Pozdrawiam Aurelia Puente-Bartłomiejczyk
Pieknie opisane 🙂 super strona! Polecam zaglądać tu każdemu ❤